Jak použít startovací kabely

Startovací kabely jsou jednoduchá pomůcka pro nastartování auta se slabou (někdy i úplně mrtvou) baterií. Prostě jen propojíte vaši vybitou baterii a zdravou, plně nabitou baterii v jiném voze. Ani jeden z akumulátorů tak nemusíte složitě vymontovávat a nosit domů k nabíječce. Zapojení je však nutné provést korektně a ve správném pořadí, jinak riskujete spršku jisker, v horším případě dokonce úraz či požár. Důležité je i kabely ve správném pořadí odpojovat, na což mnoho lidí zapomíná.

 

Instrukce

Samotný princip je v zásadě jednoduchý a dal by se shrnout do následujících kroků:

  1. Nejprve se ujistěte, že opravdu potřebujete startovací kabely. Pokud otočíte klíčkem a auto místo startování jen cvakne, jedná se o klasický případ slabé baterie a pro startovací kabely. Pokud ale vůz čile startuje (vydává charakteristický zvuk), ale motor nechce chytnout a stejně tak i ostatní elektrické spotřebiče (světla, rádio apod.) fungují, problém nebude ve slabé baterii. V takovém případě vám startovací kabely nepomohou.
  2. Rozmotejte startovací kabely, aby byly rovné. Zkontrolujte, že na každém konci je barevná svorka pevně připojena ke kabelu. Kabely bývají barevně odlišeny: černý kabel s černými svorkami a červený kabel s červenými svorkami.
  3. Zaparkujte druhý automobil se zdravou a nabitou baterií hned vedle vašeho vybitého vozu. Nezapomínejte na pozice jednotlivých akumulátorů, čím budou k sobě blíže, tím lépe se vám bude s kabely manipulovat. Nejlepší je tedy zaparkovat čelem k sobě či bok po boku. Otevřete kapoty obou vozidel.
  4. Připojte jednu červenou svorku na kladný pól vybité baterie. Ten poznáte podle toho, že je označen symbolem „+“, může být větší nebo barevně odlišený. Někdy bude třeba ještě předtím sundat plastový kryt. Svorka by se měla dotýkat kovové části (ne plastové), se kterou by měla mít co nejlepší kontakt.
  5. Připojte druhou červenou svorku na opačné straně kabelu ke kladnému pólu nabité baterie v druhém vozidle. Pro ten platí stejná pravidla jako v předešlém kroku.
  6. Uchopte první černou svorku a připojte ji na druhý, negativní pól nabité baterie v druhém voze. Ten poznáte podle označení „–“. Nezapomínejte na dobrý kontakt kovových částí.
  7. „Uzemněte“ druhou černou svorku s blokem motoru auta s vybitou baterií. To uděláte jednoduše tak, že ji připnete k jakékoliv nelakované kovové části motoru. Nelekněte se, pokud přitom kontakt slabě zajiskří. Je to signál, že jste již vše propojili. Pokud se přitom nebudete dotýkat žádných kovových částí, nemůže se vám nic stát. POZOR! Tuto druhou černou svorku nikdy nepřipojujte na záporný pól slabé baterie, ale vždy právě na kostru. Vybitá baterie může uvolňovat plynný vodík, který by mohl díky jiskře explodovat.
  8. Nastartujte vozidlo se zdravou baterií. Poté zkuste nastartovat vaše auto. V optimálním případě by mělo nastartovat hned. Pokud ne, zkuste:
       – Znovu zkontrolovat všechny kontakty
       – U druhého, již nastartovaného vozu přidat trochu plyn
       – Pár minut počkat, aby auto s nastartovaným motorem mohlo slabou baterii dostatečně nabít.  
         Pravděpodobně máte slabé kabely, které nezvládnou přenést dostatečné množství proudu najednou.
  9. Když auto naskočí, odpojujte kabely v opačném pořadí, tzn. nejdříve černou svorku na kostře motoru, pak černou svorku na nabité baterii, pak červenou svorku hned vedle a úplně nakonec červenou svorku na vaší baterii.

 

Na závěr doporučujeme automobil zhruba po dobu 20 – 30 minut projet, aby se slabá baterie znovu dostatečně dobila.

3 Komentáře

  1. Baterka nemusí být zapojená?? A co napětí na diodách? Bez zátěže tam lehce vyletí špička a diody okusí křemíkové nebe..

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*