Jak poznat seriózní e-shop

S mnoha podvodnými e-shopy, které se poslední dobou mohutně objevují, se vrací i otázka, kterým z nich vůbec můžeme důvěřovat. Byla by ale škoda bát se na internetu nakupovat, když je dnes internetové podnikání běžnou součástí ekonomiky. Naštěstí existuje pár vodítek, podle kterých se dají ty poctivé rozeznat.

Nespoléhejte na grafickou podobu

Již dávno není pravdou, kvalitní internetový obchod se pozná podle vybroušeného designu svých stránek. Zvláště u těch malých tomu může být právě naopak. Drobný prodejce například domácího vína může mít webovou prezentaci velmi chudou a zastaralou. Jednoduše proto, že je pro něj prioritou kvalitní produkt, nepotřebuje se vychloubat a od svých stránek požaduje jen to, aby obsahovaly funkční objednávkový systém.

Naopak podvodník nemůže své potenciální oběti nalákat na nic jiného než právě na vzhled. Ten však v dnešní době není žádným problémem. Na internetu naleznete ke stažení spousty atraktivních webových šablon zcela zdarma. Zřízení podvodného e-shopu je pak záležitostí pár minut a kliků myší.

Zákonné náležitosti

Jistým ukazatelem solidního obchodu je i to, když se o sobě nebojí přiznat všechny povinné obchodní údaje. Ty jsou v případě internetového podnikání nařízeny příslušným zákonem a patří mezi ně kromě názvu firmy i úplná adresa, IČ (identifikační číslo), DIČ (daňové identifikační číslo) a informace o tom, zda firma je či není plátcem DPH. Pokud jsou zapsáni v obchodním rejstříku, povinností je i uvedení příslušné spisové značky.

Korektně by neměl být identifikován jen celý obchod ale i jednotlivé produkty. Jejich popis musí být jasný, přesný a především pravdivý. V opačném případě může zákazník velmi snadno odstoupit od kupní smlouvy a zboží vrátit.

Na viditelném místě musí být rovněž k přečtení (případně stažení) úplné obchodní podmínky.

Pokud již tedy uvažujete o nákupu v konkrétním e-shopu, zkuste ještě provést zběžnou kontrolu. Pokud některá z výše uvedených informací chybí, je to rozhodně důvodem pro rozblikání varovné kontrolky, že zde něco není v pořádku.

Zkušenosti ostatních

V případě pochybností mohou často pomoci i zkušenosti ostatních. Pokud se jedná o známější obchod (jak v pozitivním, tak negativním smyslu), nebude problém zkušenosti nalézt volně na internetu. Využít můžete klidně i běžný vyhledávač a do kolonky pro vyhledávání zadat „nazevobchodu zkušenosti“. V České republice pak operují i specializované servery, které se na hodnocení e-shopů věnují (typicky například Heureka). Kromě slovního hodnocení obsahují i kvantifikované hodnocení (hvězdičky, známky apod.).

Pozor ale na známý efekt, že o negativní zkušenosti se lidé dělí několikrát častěji a raději než o ty pozitivní. Není tedy žádnou výjimkou, že i zavedené a kvalitní obchody mají více negativních zkušeností než těch pozitivních. Nespokojenost zkrátka musí ven.

Na co si dát vyloženě pozor

A na závěr ještě jedno krátké a jednoduché pravidlo: seriózní a poctiví prodejci jen málokdy vyžadují platbu předem. Ta bývá podmínkou většinou jen u těch podvodných, které po inkasu peněz beze stopy zmizí.

Ať tedy v internetové nakupování získáte důvěru či raději zůstanete u kamenných prodejen, přejeme příjemné nakupování.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*