Jak založit reklamní agenturu

reklamni_tnSpousta reklamních legend, jako Ted Bates, bratři Saatchi, David Ogilvy nebo Bill Bernbach, založila reklamní agentury. Tyto agentury postupně rostly díky reputaci a výsledkům práce jejich zakladatelů. Z toho vyplývá, že nepotřebujete hned rozjet velkou agenturu, do začátku stačí malá a tu nechat přirozeně růst. Klienti sami dobře poznají, kdo jim svou prací opravdu pomáhá, kdo umí vytvořit efektivní a kvalitní reklamu. Pro start vaší vlastní agentury potřebujete dvě hlavní věci:

1) Talentované pracovníky, kteří dokáží odvádět perfektní výsledky
2) Schopnost celé to řídit a prodat klientovi

Zkušenosti

Klienti budou hodnotit vaši reklamní agenturu podle výsledků, které umí doručit. Samozřejmě, pokud teprve začínáte, pravděpodobně nemáte žádné klienty a tedy ani žádné portfolio. Vyplatí se proto mít nějaké záznamy nebo ukázky z vašeho minulého působení. Pokud jste kreativec, ukažte práci pro renomované klienty nebo tvorbu, která vyhrála nějakou cenu. Pokud jste dříve pracovali jako account manager, předveďte kampaň, kterou jste spravovali a její výsledky. Určitě sami dobře poznáte, co ze své dosavadní tvorby klientovi ukázat, abyste ho přesvědčili, že právě vy jste agenturou pro něj.

Znalosti

Je potřeba vybudovat si detailní znalosti o celém procesu tvorby reklamní kampaně. Systém odměn, spolupráce s médii, výzkum, art direction, zadávání práce fotografům, produkční techniky pro všechny možné mediatypy. Musíte být schopni připravit takové zadání (brief), aby vám pak další specialisté dodali přesně takový výstup, který potřebujete pro další práci. Tím se dostáváme k dalšímu bodu a tím jsou:

Dodavatelé

Když už rozumíte celému procesu tvorby reklamní kampaně, je čas vytvořit si kontakty na škálu odborníků, kteří vám budou schopni dodat vše potřebné pro tvorbu kampaně – grafici, fotografové, kameramani, zvukaři, odborníci na DTP, nákupčí v médiích atd. Potřebujete spoustu kontaktů, ze kterých si posléze můžete vybírat, co bude nejvíce sedět konkrétnímu zadání, každý má totiž trochu odlišný způsob a přístup k práci.

Management

Důležité je vědět, jak vést malou firmu se vším všudy. Samozřejmě i na to si můžete najmout odborníky (účetní, daňový poradce, personalista, apod.), měli byste ale rozumět, co se tam děje. Budete operovat s klientovým rozpočtem (často nemalým). Měli byste se seznámit s technikami projektového managementu, abyste stíhali dodržovat deadliny i pod velkým tlakem. Seznamte se různými druhy uměleckých licencí (hudba, fotografie…). Cílem je vyhnout se všem administrativním a byrokratickým problémům.

Marketing

Kovářova kobyla by neměla chodit úplně bosa a tak i reklamní agentura potřebuje svou propagaci. Seznamte se s konkurencí i potenciálními klienty ve vašem působišti. Dejte o sobě vědět a připravte si na vlastní propagaci dostatečný rozpočet ve vašem podnikatelském plánu. Nezapomeňte, že podle vašeho „self-proma“ budou klienti hodnotit vaše schopnosti. Dejte si na tom proto záležet, ať již od začátku působíte profesionálně.

A nezapomeňte, že jedním z nejdůležitějších prvků úspěchu je schopnost vytrvat v úsilí.

Reklama

1 Trackback / Pingback

  1. 7 tipů s čím začít podnikat z domova | Teta Dita

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*